Jheronimus Bosch parade in Den Bosch

Kunst op het water in Den Bosch

Sinds 2010 wordt in Den Bosch ieder jaar een optocht van drijvende kunstwerken in de rivier de Dommel georganiseerd. Hedendaagse kunstenaars van allerlei disciplines verbeelden stukken van de wereldberoemde schilder Jheronimus Bosch (ca. 1450 – 1516) in varende objecten.

De Bossche kunstenaar Jeroen Bosch, (zijn oorspronkelijke naam is Hiëronymus of Jheronimus van Aken), is één van de meest creatieve kunstenaars die Nederland ooit gekend. Hij werkte in de periode tussen de middeleeuwen en renaissance en verbeeldde op een uitzonderlijke manier de relatie tussen de mens, zijn omgeving en zijn schepper. Zijn autonome stijl wordt gekenmerkt door een uitgesproken vormentaal en een ingewikkelde symboliek. De moraliserende thema’s in zijn schilderijen worden op een unieke en surrealistische wijze weergegeven.

Niet-gesigneerde kunstwerken

Omdat hij veelal zijn schilderijen niet signeerde zijn er nog maar ongeveer vijfentwintig meesterwerken over die aan hem worden toegekend. Deze schilderijen zijn te bewonderen het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch. De originele schilderijen hangen echter verspreidt over heel de wereld.

De deelnemende kunstenaars van Bosch parade hebben zich laten inspireren door de thema’s die Jeroen Bosch gebruikte, zoals het paradijs, de hel, gulzigheid en lust. Annet Nooijen en Neelke Jacobs gebruikten bijvoorbeeld twee belangrijke basisthema’s van JeroenBosch: Goed en Kwaad.

De Tuin der Lusten

Samen met de leerlingen van de Montessorischool Merlijn hebben ze het schilderij ‘De Tuin der Lusten’ uitvoerig bestudeerd. Dit schilderij zit namelijk bomvol symboliek en dit is door de leerlingen vertaald naar hedendaagse elementen zoals snoep en een spelcomputer. Daarbij hebben ze gediscussieerd over wat goed en fout is en door wie dat wordt bepaald. Met deze vragen ontwikkelden de leerlingen een nieuwe beeldtaal waarmee ze lieten zien wat zij verstaan onder Goed en Kwaad.

De tekeningen die de leerlingen vervolgens zelf maakten zijn uitvergroot en in Bosch Parade dreven de resultaten van dit onderzoek gebundeld in grote boeien voorbij. Het kunstwerk was dan ook heel toepasselijk ‘Lekker Boeieh!’ genoemd.

De kindertekeningen met herkenbare thema’s gaven door de vergroting en het beperkte kleurgebruik net zo’n absurdistische beeld als een schilderijen van Bosch zelf. Juist door de eenvoud van dit object vond ik dit het sterkst sprekende kunstwerk van de hele parade. ‘Dat kan mijn kind ook,’ is een veel gehoorde kreet bij het aanschouwen van moderne beeldende kunst. In dit geval is dat ook helemaal waar, maar zeker niet minder indrukwekkend.

Reageren is niet meer mogelijk.